perjantai 31. elokuuta 2012

Lämpötilan muutos

Viime viikkoiset helteet jäivät ihan rytinällä taakse ja tilalle tuli sateet ja kylmyys! Lämpötilat ollut nyt alle 20 astetta ja hevosia loimitetaan entistä enemmän. Huomiseksi luvattu 12 astetta päivällä ja kyllähän se tuntuu tosi kylmältä +35 asteen jälkeen.
Vettä on tullu tosi paljon ja jouduttu sisällä ratsastamaan. Oon saanu nyt pari istuntatuntia juoksutusliinan kanssa norsu-Nelsonin kanssa ja ihan hyviä neuvoja sain, vaikka kyseessä ei ollutkaan C vaan yks meidän työntekijöistä. Mua on rääkätty ilman jalustimia ja oon kyllä oppinu taas jotain uutta. Ei oo maailman helpointa opetella oikeanlaista istuntaa kun ratsuna on 180 cm korkea ja massiivinen isoliikkeinen hevonen. Mutta on se ainakin ollut melko palkitsevaa, kun se on alkanut kulkemaan ihan hyvin. Oon oppinut jättämään mun kädet rauhaan ja yrittänyt tehdä kaikki siirtymiset ja neuvonannot istunnalla ja pohkeilla. Kannukset jätin naulakkoon, niihin en koske enää vähään aikaan..

Oltiin eilen kisoissa ja ei ollu kauheen kivaa. Onneks sain C:ltä kumpparit lainaan, sillä verkka-alue oli puoliksi veden alla. Esteet uppos hiekkaan ja ponnistuspaikoille ja laskeutumispaikoille tuli kauheat kuopat, joten esteitä piti olla kokoajan siirtämässä.
Menestys ei ollu mitään loistavaa. Mukana oli siis 4 hevosta ja yks puhdas rata tuli. Sen teki Donatella 130 cm luokassa. 135 luokassa se kolisutti alas 4 puomia ja nyt ollaan sit sen takia muutettu ruokavaliota sun muuta.
Eilen kun tein Donatellaa rekassa valmiiksi ja sit ärähdin sille vähän, kun se ei suostunu liikkumaan mihinkään vaikka siinä olin tovin sitä pyytänyt. C tuli sit paikalle ja sanoi, et ei sun tarvi inhota kaikkia mun hevosia niin paljon. Sanoin sit heti takas, et en mää inhoo sun hevosia, mut väitti et siltä se joskus näyttää. Itse se uskoo suunilleen keijukaisiin ja hevosia pitää kohdella kuin posliiniesineitä. Ei saa ikinä suuttua tai ärähtää tai mitään, vaan pitää aina lässyttää ja lahjoa ja olla mukava. Sillä muuten ne lopettaa hyppäämästä hyvin.
Pikkusen suutuin sille tuosta. Olin loppupäivän ihan hiljaa. Tiedän, et ei oo kovin asiallista käytöstä pomoa kohtaan, mut mua vaan vitutti niin paljon, et väitetään jotain tuollasta. Oikeesti tykkään kaikista mun hevosista paitsi Ziezosta en niin paljoa. Mut silti hoidan kaikki joka päivä tiptop ja oon niille kiva, annan herkkuja yms. En ikinä suutu niille aiheetta!

Tänään oli rento päivä. Sateen takia ei laitettu hevosia aamulla laitumelle. Käytiin sit vaan maastossa ja vähän kastuttiin, sekä C ratsasti Zamiran. Auttelin siinä sit muita kun aikaa oli ja sit oli se tunti Nelsonin kans. Illalla pyöräilin äkkiä kauppaan ostaan ruokaa viikonlopuksi ja onneks kerkesin käydä ennen sateen alkamista! Meni puoli tuntia koko reissuun, et ihan hyvä :D

Huomenna vissiin taas maastoilua tiedossa joka saa mut vähän ihmettelemään jälleen.. et kun maastoillaan niin paljon ja sunnuntai on aina vapaapäivä hevosilla. Keskiviikkona me lähetään kisoihin 11 hevosen, 4 ratsastajan ja yhden groomin(minä) voimin! Voin arvata, et tulee olemaan helkkarin stressi-rikas reissu, mut varmasti on myös hyviä hetkiä :) Samaan aikaan Zurichin seudulla on kansainväliset kisat ja kaikki muut menee sinne.. Tuonne toisiin kisoihin tulee sit vähän amatöörisempää porukkaa. Sinne toisiin kisoihin menee muutama tyyppi jotka tunnen ja se ärsyttää.. kerranki vois nähdä, mut ei..
Ystäväni Henna muuttaa Zurichiin maanantaina! Oon iloinen et saan edes yhden ystävän samaan maahan <3
                     Näihin tunnelmiin taas ens viikolla...

1 kommentti: