keskiviikko 3. lokakuuta 2012

Vastaukset kysymyksiin

100 lukijaa, jee! Oon tosi iloinen :) En ole lähiaikoina edes mainostanut blogiani missään, mutta jotenkin tämä on löydetty. Kiitos lukijoille.
Nyt mulla on vapaapäivä ja vastailen kysymyspostauksessa esitettyihin kysymyksiin. Niitä tuli ihan kivasti, vaikka olisi voinut enemmänkin tulla, mutta teen vaikka joku toinen kerta toisen.

Ite oon ponifani henkeen ja vereen, niin osaatko yhtään sanoa että pääsisikö jonnekkin ponitallille/ponimyyntitallille töihin, tai onko ees sellasia olemassa? :D
entä osaatko sanoa jos n. 17v tyttö lähettää mailia jollekkin tallille että pääsiskö kesäks kuukaudeks tms töihin (niikuin aadan elämää blogin aada, mutta ilman suhteita) 

-Onhan ponitalleja olemassa vaikka missä maassa, mut oon kuulut että paljon ainakin ruotsissa ja saksassa. En usko että alaikäisyys on kauhean iso ongelma jos haluaa vaan kesäksi lähteä töihin ja uskoisin, että joku paikka löytyy jos sinnikkäästi etsii ja kirjoittaa hyvät kattavat mailit. Ei tarvitse aina olla suhteita, riittää että on reipas ja osaava. Tsemppiä yritykseen!


Millaisia suunnitelmia ja haaveita sinulla on tulevaisuuden suhteen? 
- Ihan lähitulevaisuuden suunnitelmat on jatkaa työskentelemistä täällä, mutta ensi syksynä lähden suomeen opiskelemaan.


Oliko sinulla selvät sävelet sen suhteen, että lähdet ulkomaille? Ja vielä hevosenhoitajaksi?
-Ei ollut yhtään selvät sävelet sen suhteen, lähteminen oli oikeastaan vaan hetken mielijohde, koska mulla ei ollut suomessa töitä. Hevosenhoitajaksi lähteminen oli melko selvää, koska se on oikeastaan ainut homma jota pystyn tekemään ilman koulutusta, saati edes innostaa tehdä.


Olen jäänyt miettimään kun olen lukenut näitä että miten ratsastat niitä hevosia, kenellä siellä yleensäkin ratsastelet? Tai mitä teet niiden kanssa ratsastaessa?
-Yleensä ratsastan dealing hevosia, eli siis niitä hevosia jotka ovat myynnissä/treenissä. Yleensä ratsastan itsenäisesti sileällä tai sitten maastossa ja teen jotain kouluvääntöä, mutta en kovin monimutkaista aikapulan takia, mut sellanen nopee läpiratsastus ja sit jotain pyörittelyy, ihan hevosen mukaan :)


Ilmeisesti saat palkkaa ihan hyvin, paljonko se on esim. kuukaudessa euroina? En tiedä oletko tästä aikaisemmin puhunut mutta en ole törmännyt :) 
-Melko kokemattoman hevosenhoitajan palkaksi mun palkka on ihan jees, mut ei tällä alalla kovin hyvin tienaa jos ei ole vuosien kokemusta ja rekkakorttia. Mun palkka on about 1400 euroa kuukaudessa johon sisältyy ilmainen asuminen sekä ilmaiset aamupalat ja lounaat.


Missä ja milloin aloitit ratsastuksen?
-Alle 10-vuotiaana aloin ratsastamaan serkkujen suokilla ja ponilla, sen jälkeen aloin käymään tunneilla Haukiputaan abc-talleilla ja sellasella farmilla. Ylä-asteella en ratsastanut ollenkaan ja aloitin kaiken opettelun uudestaan ysiluokalla serkkujen ponilla ja sen jälkeen parissa eri ratsastuskoulussa haukiputaalla.


Este vai koulu? Vai molemmat?
-Esteet kiinostais, mut mulla on pieni estekammo. Koulu on kans tosi kivaa, mut mielenkiinto ei riitä alkaa tekemään kovin vaativia koululiikkeitä.


Lempikouluratsastusliike?
-Tää on vaikee, en oikeesti osaa vastata! Mut tykkään tehdä laukanvaihtoja.


Lempieste?
-Joku sarja jossa askeleet helppo saada kohdilleen :D


Missä olet opiskellut hevosenhoitajaksi (en muista onko käynyt ilmi)?
-Mulla ei oo hevosenhoitajan koulutusta


Mitä kieliä osaat?
-Suomi, englanti, saksa ja ruotsi


Mikä on lempihommasi tallilla? :)
-Ratsastus! Sit jos sitä ei lasketa, niin hevosten puunaaminen :p

Onko hevoset joita ratsastat vaikeita?
-Eipä oikeastaan, kaikki mukavia olleet


Näetkö paljon ystäviä tai kavereita vapaa-ajalla?
-Ei mulla työkavereiden lisäksi oo ystäviä täällä :D vielä..

Onko sinulla lomia?
-Kyllä mä lomaa saan jos siihen tarvetta on


Miten laaja hevoskokemus sulla oli ennen kuin lähdit ulkomaille heppatöihin?
-Melko pieni. Ei ollut kokemusta kisahevosista, mutta olin työskennellyt hevostallilla ja mulla oli ollut vuokrahevonen.


Osasitko jo kaikki siellä tehtävät asiat hevosten kanssa vai jouduitko opettelemaan jotain uusia 
 asioita?
-Melkein kaiken opettelin, koska asiat oli niin erinlaisia täällä, joten piti opetella tekeään kaikki asiat erillä tavalla. Toki mulla oli paljon pohjaa asioiden osaamiseen.

Millon tulet takas suomeen?
-Ensi syksynä, luultavasti elokuussa

Mikä on ollut parasta?
-Koko kokemus, uusien asioiden oppiminen ja näkeminen, tutustuminen uusiin ihaniin ihmisiin. En vaihtais tätä ikinä mihinkään enkä kadu päivääkään!


Paljonko saat palkkaa?
-Tähän vastattu ylempänä

Oletko kiinnostunut kilparatsastuksesta (siis että ite kisaisit)?
-Kiinostaa, mutta en tiedä, että riittäiskö mun pää loppujen lopuksi siihen


Paras heppa siel?
-Kaikki mun hoidokit on kivoja ja rakkaita mulle.

2 kommenttia:

  1. Hei vielä yksi kysymys, voisitko laittaa joitakin linkkejä, mistä löytyisi tietoa talleista ulkomailla tai vapaita työpaikoja? Onko nämä suomenkieliset hevostallinet-sivustot juuri niitä hyviä? Joskus törmää vahingossa talleihin netissä, mutta jos tiedät joitain julkaisukelpoisia linkejä niin olisiko niitä mahdoll. saada? :) Kiitos(jo varuilta)! ja tsemppiä sinulle sinne! :)

    VastaaPoista
  2. http://www.yardandgroom.com/
    Tuolla sivulla on lukemattomia avoimia työpaikkoja ympäri maailmaa! Itse tuolta löytänyt pari työpaikkaa itselleni, mm. nykyisen ;)

    VastaaPoista