maanantai 19. marraskuuta 2012

pää lyö tyhjää...

Eilen oli ihan jees rento sunnuntai. Tein koko päivän töitä, mut silleen melko rennosti ja sain paljon tehtyä!
Aamulla juoksutin maneesissa irti ensin Chelsean ja sitten Zamiran. Jälkimmäinen oli aivan innoissaan ja veti iloisia pierupukkeja ja laukkas itsensä ihan hikeen!





Kattokaa nyt kuinka se hymyileeki :D Ihana heppa <3 Irtona juokseminen teki Zamiralle tosi hyvää ja sitä oli ilo katsoa. Nyt ne meinaa taas alkaa kokeilemaan hyppäämistä sen kanssa. Jonku kuukauden/kahen breikki sillä on nyt ollut, koska se ei suostunut ylittämään enää edes kavalettia. Se tarkoittaa siis sitä, että mun pitää luopua siitä :( Mutta pakkohan se on, koska ei me voida mulle pitää hevosia täällä. Myytäviksi ne tänne tulee. Surullista. Toivottavasti mulle löytys toinen heppa joka opettais mulle yhtä paljon kuin Zamira. Jos vaikka esteitä pääsis jo hyppäämään.


Sunnuntai iltapäivällä mulla ei ollut enää liikutettavia hevosia koska kaikki oli jo aamulla walkkerissa, joten siivoilin vähän tallin kaappeja. Vähän hävetti, kun C yks päivä kaivo kaapin perältä läjän turparemmejä jotka oli ihan valkosessa homeessa tai jossain vastaavassa. Tuli taas sellanen olen paska groomi-olo. Mut en ollut koskaan edes nähny niitä turpiksia! No sunnuntaina päätin tyhjentää koko kaapin ja sieltä perukoilta löytyi läjä vanhoja nahkapäitsiä värinsä vaihtaneena. Otti vähän taas päähän, koska en oo tajunnut niitä aikaisemmin kaivaa esille. Mun pitäis tyhjentää ne kaapit joka kuukausi ja puhistaa kaikki. Välillä tuntuu, et ei musta oo miksikään groomiksi, kun en osaa ees siivota! Mut kun olis aikaa siivota... Tunnit loppuu päivistä ja saan just ja just tehtyä pakolliset hommat. Ei viitti yömyöhään tallissa hengailla kuitenkaan, vaikka onhan sellasiakin iltoja ollut, että oon vaan jääny siivoaman jotain. Sit saan aina kauheat valitukset satuloista, että kuinka ne on niin kuivia. Mun pitää öljytä ne kerta viikkoon ja sen teenkin, mut silti tuntuu et se ei riitä. Mun piti sit uittaa yks sen satuloista 3 kertaa parafiiniöljyssä. Välillä tuntuu, et oon paska groomi, mut välillä taas tuntuu, että C on vaan niin neuroottiinen ja jos se haluaa uittaa satulansa öljyssä, niin se ei tarkota sitä, että jokaisen groomin pitäs ymmärtää tehdä se ilman sanomista ja että jokainen ammattilainen tekee niin. Sama myös hevosten hoitamisessa. Joskus se saa mut näyttämään ihan idiootilta joka ei välitä mistään mitään ja se on ihan järkyttynyt jostain pikkuasiasta. Ja se huomaa ihan kaiken! Se huomaa jos oon unohtanu harjata hevosen mahasta jonku kohdan, koska se menee aina kokeilemaan niiden hevosten lämpötilan. Tai jos en oo pessy kavioita tarpeeksi hyvin. Jään aina kiinni jostain pikkuvirheistä . Ja oikeastaan mikään ei ole tarpeeksi hyvin tehty sille. Jos me harjataan yhdessä hevosta ja oon harjannut jo pään kahdella harjalla, niin sen on pakko harjata se uudestaan, koska hänen mielestään en tee sitä oikein kuitenkaan. Sama homma pinteleiden laitossa. Joka kerta kun laitan yöpintelit ja se näkee, niin siinä on aina joku pikkupikku juttu jonka vois tehdä toisin.
Ei tuo voi olla muuta kuin neuroosi. Mut kyllä se itteä ottaa päähän, kun mikään ei riitä ja mikään ei ole oikein tehty.
Tästä aiheesta vois tulla ihan sikana tekstiä, mutta musta tuntuu että kirjotin jo ihan liikaa.


Joku kysyi, että onko meillä paljon puteleita... Noh, tässä on ehkä yks kolmasosa.
Tänään oli ihan kauhea juoksuaamu. C:n tytön groomi on lomalla, joten mun pitää groomata sille. Mun sitten piti laittaa hevosia kahelle ratsastajalle sekä auttaa hyppäämisessä! Yleensä C:n mies auttaa hyppäämises, mut se ei ollu kotona, joten mun piti sit ehtiä. Molemmat hyppäs 4 hevosta. Mun piti juosta kokoajan! Laittaa hevosia valmiiksi kävelykoneeseen, kävelyttää ratsastuksen jälkeen, pestä jalkoja, laittaa solariumiin, auttaa hyppäämisessä, harjata hevosia yms. Sit aamulla piti vielä tehdä aamutallia siinä samassa.
Pieni epätoivo meinas välillä tulla, mutta kyllä mä siitä selvisin. Samaa mun piti sillon saksassa tehdä ja vannoin sen jälkeen, että en enää ikinä groomaa kahelle ratsastajalle yhtä aikaa. Se on vaan niin ärsyttävää, kun ei kerkeä ikinä tehdä yhtä asiaa loppuun, kun pitää olla jo tekemässä seuraavaa. Stressin alasena joskus myös unohtelen asioita. Niinkuin tänään unohdin laittaa Anastasialle 2 loimea walkkeriin ja piti sit juosta hakeen toinen tallista. Toki C oli nähnyt kun vein Anastasiaa kävelykoneeseen yhellä loimella, vaikka maneesin ovi oli ehkä 20 cm auki, jos sitäkään.

Tässä vielä kuva siitä kun laitan kavioihin kosteusvoidetta:

Mä muuten lähen ens viikolla C:n tytön kans Italiaan kisoihin, mut siitä enemmän ens viikolla :)

19 kommenttia:

  1. Toi video ei valitettavasti näy :( Tulee ilmoitus että video on yksityinen

    VastaaPoista
  2. Sun blogias oon mielenkiinnolla seurannut jo pitkään, vasta nyt uskallan kommentoida :D Itse oon vähän miettinyt ulkomaille hevoshommiin lähtöä, kun hevostenhoitaja olen ammatiltani. Mutta en sitten tiiä mitä tulevaisuus tuo tullessaan :)

    VastaaPoista
  3. Millä te rasvaatte/öljyätte satulat ja pitääkö oikeesti kerta viikkoon? :O Entä mitä tuo öljyssä uittaminen tarkoitti? Itse taidan vähän liian harvoin satuloita huoltaa........

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja kiva blogi!! :)

      Poista
    2. Sellasella ihan nestemmäisellä öljyllä ja juu, kerta viikkoon :) Se uittaminen oli vähän liioittelua, koska mun piti uutta satulaa öljytä niin paljon, että se öljy valui siitä ja sitä oli parin millin kerros. Sit sen satulan piti kuivua muutama päivä.

      Poista
  4. Melkoista hössötystä.. :)
    Onko muuten joku syy miksi jalustimet roikkuu alhaalla satulahuoneessa?
    ja jotenkin oon aina kuvitellut että C on mies (..paljon shoppaileva mies..? :D ) mutta taitaapi ollakin nainen.. :)

    tsemppiä sinne, tiedän tasan tarkkaan miltä susta tuntuu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen takia, koska satulat ja jalustinhihnat on just öljytty :) Muuten jalkkarit on aina ylhäällä ja satuloissa suojukset.
      Hehe, hyvä et tässä vaiheessa tajusit C:n sukupuolen ;D

      Mut kiitti :)

      Poista
  5. Kiitos tosta kavion rasvaus kuvasta :)
    Mihin se rasva auttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kaviot pysyy hyvinä, se kosteuttaa oikeesti tosi hyvin :)

      Poista
  6. Mä kans hoidin aiemmin sellasen tosi neuroottisen (harrastelija)kilparatsastajan hevosia. Tosi rasittavaa! Osaan kyllä tehä vaikka mitä, mut ei, en saanu ees kuljetussuojia laittaa jalkaan. No en hoitanu kauaa... Nykyisen hoitohevosen/ratsastettavan kanssa on kivaa se, että saan todella groomata hevosen alusta loppuun ite, tai omistaja kyllä auttaa, mut jos vaikka laitan suojat, niin ei käy sitte vielä tarkistamassa, että kai ne suojat nyt on oikein...

    VastaaPoista
  7. Voi ei, kuulostaapa ärsyttävältä... Ymmärrän että pitää olla tarkka varsinkin kun on kyseessä kalliit kilpahevoset, mutta hei c'moon. :D Argh! Koita jaksaa. Ja oot hyvä groomi, höpöhöpö. Hämmennyin muuten vähän, oon koko ajan luullut C:n olevan mies. O_o

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. haha, no ite hämmentyisin jos miehellä olis tällasia neurooseja :D

      Poista
  8. Niin ja unohdin kommentoida, että irtona juoksevaa innostunutta hevosta on kyllä ihana katsoa. :) ihana toi hymykuva! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään siltä löyty raspauksessa kauhean terävä hammas ja se piti poistaa :( Raukka ei ees pystyny syömään kunnolla illalla, mut silti hörisi mulle kun menin sen karsinaan. Ihana Zamira <3

      Poista
  9. Mielenkiintoinen postaus:)
    Mulla olis pari kysymystä varusteisiin liittyen.
    Käyttääkö siellä ratsastajat ja tallinväki aina kaikkein kalleimpia ratsastusvaatemerkkejä vai näkeekö heidän päällään joskus myös ns. normaalihintaisia/"halpisvaatteita"?:)
    Samoin onko hevosten kaikki varusteet aina niitä kalleimpia merkkejä vai luotetaanko siellä joskus myös halvempiin merkkeihin?
    Kiitos ihanasta blogista:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sekä/että! Nahkavarusteisiin yleensä panostetaan, mut talliväki on kyllä melko kirjavaa sakkia. On rikkaita kalliisti pukeutuneita ja sitten sellasia jotka laittaa vanhat kamppeet talliin. Ite oon ulkonäköni suhteen melko tarkka ja tallilla yleensä kamppeet laadukkaita ja hienoja, tänään just mua kutsuttiin ms. kingslandiksi :D

      Poista
  10. Mitä toi kavioihin laitettu rasva on ? Ihan perus helosania/vastaavaa vai jotain erikois? :)

    VastaaPoista