perjantai 22. kesäkuuta 2012

Hyvää juhannusta suomalaiset!

Oi kuinka olisi ihanaa olla suomessa juhannuksen vietossa, juoda vähän skumppaa ja hengaila kavereiden kanssa rennosti kaupungilla, pyöräillä kotiin aamuauringon noustessa ja olla vaan rennosti. Mut en mä tästä tämänhetkisestä valita :) Huomenna mulla on vapaapäivä ja saan nukkua pitkään. Ajattelin aamulla siivota tän meidän kämpän ja päivällä lähden fillaroimaan tuonne kylälle, kameran varmaan otan mukaan, joten maisemaotoksia tiedossa ;)
Tänään oltiin kisoissa aamusta asti. Ilma oli just kiva, about 25 astetta lämmintä, eli ei liian kuuma. Mukana oli Ziara ja Zietzo. Jälkimmäinen on kyllä kisoissa aivan typerä! Rekassa kun se on yksin, niin kauhea meteli ja huuto. Sit kun sitä taluttaa, niin se rynnii päälle ja hyppii pystyyn. Meinas vähän mennä hermot ja sanoin C:lle, että ens kerralla haluan ketjun sen kans, koska ei oo okei, että hevonen jyrää hoitajansa allensa.

Anonyymi henkilö kyseli, että miten mun mielestä hevosta pitäis kohdella joka tilanteessa ja voisin siitä vähän laittaa ajatuksia.
Itellä on kaikkia eläimiä kohtaan paljon kunnioitusta ja rakkautta. Mulla on ite aina hevosten kans sellanen asenne, että ne pitää saada tykkäämään musta sekä kunnioittaa mua. Jos hevonen on jollain tapaa arka eikä ota ihmiseen kontaktia, yritän parhaani mukaan sitä rohkasta. Esim. jos hevonen arkoo päätänsä ja ei anna siihen koskea, yritän erinlaisten harjoitusten avulla saada sitä helpommaksi. Koitan olla ikinä suuttumatta hevoselle, koska ei ne siitä opi jos niitä lätkii päin näköä. Esim. just tänään kisoissa Zietzon kanssa sai kyllä hampaita kiristellä, mutta jos oisin sitä lyöny, niin se ois varmaan vielä pahemmin hermostunu. Sen sijaan yritin omalla elekielellä ja äänellä saada sen rauhottumaan, pysäytin sen aina kun se jyräs ja saatoin vähän nykästä riimusta jos sille ei menny mun tahto perille.
Lisäksi oon kokemuksesta oppinu olemaan hevosten kans rauhallinen ja varovainen, koska ne on arvaamattomia eläimiä. Vaikka kuinka hevosen olisin saanut luottamaan itseeni, ei mulla silti oo täydellistä luottamusta hevosta kohtaan.

Lisäksi myös kunnioitan hevosten tarpeita ja tässä esimerkkinä niiden ruokkiminen. Koitan minimoida kaikki häiriötekijät antaa hevosille ruokarauhan, koska syöminen hevosille on oikeesti yks niiden elämän kohokohtia. Lisäksi jos hevonen on makaamassa, en sitä ikinä pakota nousemaan ylös.
Tällä hetkellä mulla on tavoitteena saada kaikkien näiden 7 hevosen luottamus ja tuntemus mua kohtaan parantumaan ja sitä harjoitan toistamalla joka päivä samoja asioita samassa järjestyksessä. Ratsastuksen jälkeen annetaan makupala, samoin iltaisin kun putsaan kaikki hevoset. Käyn hevosten ruumiin läpi joka päivä harjaamalla, juttelen niille yms.
Mun pahin pelko on, että hevoset jostain syystä ei vaan tykkää musta...


Lisäksi mulle tuli kysymys, että millainen olisi mun unelmahevonen. Tää on melko vaikee kysymys, mutta aloitetaan nyt vaikka ulkonäöstä. Eli sen pitäisi olla ensinnäkin ruuna ja toiseksi iso puoliverinen. Väri saisi olla tummanruskea, päässä läsi ja jaloissa sukat. Rakenteen pitäis olla melko massakas, paksu kaula, leveät ryntäät, iso pää, pitkät jalat, mutta ei mikään super pitkä runko. Luonteeltaan sais olla rauhallinen ja mukava sekä mutkaton hoitaa kaikissa toimenpiteissä. Töissä pitäisi silti olla aina innokas ja reipas, mutta nopeilla avuilla toimiva. Pitäisi olla monitoiminen jolla on lahjoja sekä kouluun, että esteille, mutta ei mikään automaatti. Ikää voisi olla alle 10-vuotta.

Tässä nyt jotain kuvailua unelmahepasta :)
Kävin tänään Exellen kans maastossa tunnin lenkin. Mentiin metsän poikki ja ravattiin melko paljon. Exelle vaikutti iloiselta, mitä nyt jotain juttuja kyttäs. Ratsastan siis Exellen 6 krt. viikossa joista kentällä 4 kertaa ja sit kerran maastossa ja kerran laukkaradalla, mut tulee varmaan vähän vaihtelemaan tulevaisuudessa. Koitan kuitenkin olla menemättä liian paljon kentällä, koska se on hevoselle tylsää ja lisäksi muilla pohjilla meneminen on hyväksi jaloille.

Eipäs tässä muuta, alan kattoon sinkkuelämää ja sit nukkuun, uni kyllä maistuis jo nyt :D
Hyvää juhannusta vielä kaikille :)

1 kommentti:

  1. Oon niin onnellinen sun puolesta, kun saat ratsastaa paljon ja kehittyä kokoajan! Hyvää juhannusta Allu!

    VastaaPoista